vrijdag 12 oktober 2012

Oktober: week 2

Hier zijn we weer met een nieuw blogberichtje. Er vielen opnieuw allerlei dingen te beleven in de klas.
 
In de lessen rekenen leerden we twee nieuwe bewerkingen: vermenigvuldigen en delen. De leerlingen vonden dat wel fijn.
(Een geheimpje, aan niemand niet verklappen hé:
volgende week leren we al tot 100!)
 
 
 
 
 
 
 
Behalve deze grote nieuwe gebeurtenis ( x en :) in rekenland herhaalden we ook leerstof van meetkunde en metend rekenen.
 
 
 
 
 
 Maandag bracht Robin zijn konijntje mee naar de klas. Trots vertelde over zijn mooie huisdiertje.
Op die manier hadden we een levensecht voorbeeld in de klas om in ons W.O.-thema 'de herfst' te leren over het konijn.
 
 
 
Dinsdag beviel juf Lisa van een flinke jongen Kamiel. Bij deze een héél héél héééééél dikke proficiat van onze klas!
 
In dezelfde dag (van het blije baby-nieuws) nog leerden we over de spin. Vele leerlingen brachten een spin mee naar de klas. Sommige leerlingen bleven toch maar liever op afstand van het beestje, terwijl anderen het met veel plezier en enthousiasme in hun handen namen. Wat een durvers!
 
 
 
 
 
 
  
Daarnaast leerden we deze week in de W.O.-les ook over hoe dieren zich tijdens de herfst voorbereiden op de winter, bomen en blaadjes. Zo zijn we goed voorbereid voor ons bosbezoek volgende week.
 
 
Dinsdag was het tijd voor een nieuw hoekenwerk! In de taalhoek spelen we nu het ladderspel. Zo oefenen we de leerstof van soorten woorden en zinnen op een speelse manier verder in.
 
In de rekenhoek werken we aan splitsingen tot 10 met de splitshoed, het splitshuisje en de splitsappartementjes,
maar we oefenen ook onze optellingen en aftrekkingen tot 10 en 20.
Die basis is toch wel heel belangrijk als we straks leren tot 100!
 
 
 
 
In de W.O.- en knutselhoek maken we een muisje door een stappenplan nauwgezet te volgen.
 
Aan de computer maken we extra oefeningen van taal, spelling en rekenen.
De juf kiest leerstof waarmee de leerlingen nog moeite hebben.
 
 
 
Tijdens de lessen taal worden de leerlingen vaak aan het werk gezet in duo's of in groepjes van 3 of 4.
Dan maken we in die groepjes samen opdrachten die we dan klassikaal bespreken.
 
 
 
Het (ondertussen al) derde thema van taal gaat over dieren. In de les creatief schrijven mochten we een dierenfiche maken met allerlei weetjes over een diertje dat de leerlingen zelf mochten kiezen. In weetjes-boeken mochten de leerlingen ook allerlei informatie opzoeken.
 
 
 
 
 
 
 
In muzische vorming deden we deze week verschillende zaken. Allereerst mochten we in bewegingsexpressie de bewegingen van een dwarrelend herfstblaadje uitbeelden. De leerlingen hadden geen probleem om zich in te leven in alle bewegingen van het blad: zachtjes dwarrelen, hevig waaien tijdens een sterke wind enzovoort. Om de les af te sluiten, mochten de leerlingen in groepjes een dansstukje van de verschillende bewegingen in elkaar steken.
Wat deden ze dat goed! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ook knutselen kwam aan bod. Kijk maar naar de foto's. Wat zouden we maken, denk je? 
 
 
Ja ja, dit worden 13 keileuke egels!
 
Vrijdag mochten we naar de stembus! Dit weekend moeten mama en papa gaan stemmen. Dat moesten wij in school ook doen voor de leerlingen van de leerlingenraad. Ra ra ra, wie zou het halen? We houden je op de hoogte! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vrijdagnamiddag mochten we eventjes uitblazen (lees: kleuren) tijdens de Franse les.


2 opmerkingen: