zaterdag 6 oktober 2012

Hallo oktober!

We begonnen maandag met een nieuwe maand. Een nieuwe maand: dus nieuwe plaatsen... Elke leerling kreeg een nieuw plaatsje in de klas. We sloten ons W.O.-thema 'ik en ...' af met een grote herhaling met behulp van onze muurkrant. De leerlingen speelden zelf juf of meester en wat vonden ze dat fijn!
 
 
 
 
 
 
 
 
Een nieuwe maand betekent ook een nieuw W.O.-thema. In oktober zullen we het hebben over de herfst.
In de inleidingsles openden we de herfstdoos.
Ra, ra, ra ... wat zit er in de doos?
De nieuwsgierige leerlingen mochten elk iets uit de doos halen.
















We leerden ook over de regenworm. Wat een ontdekkingstocht! De meeste leerlingen namen met plezier de regenworm in de handen om te ontdekken hoe die in elkaar zat. Anderen vonden dan weer dat de regenworm toch maar een vies diertje is. In de wormenkijkbak zagen we hoe wormen onder de grond gangetjes graven.
 
 






In een laatste W.O.-les hadden we het over de paddenstoel. De leerlingen vonden het erg plezant om de paddenstoel uit elkaar te halen en zo de verschillende delen te ontdekken.




 
In hoekenwerk gingen de leerlingen weer flink aan de slag. Wat een leuke resultaten zeg!
 







 
Woensdag hadden we opnieuw een jarige in de klas.
Een trotse Lothar trakteerde met griezel-cupcakes.







In rekenen leerden we deze week over geldwaarden, tijd en nog veel meer. Kijk maar naar de foto's.







 
 
 
 
 
 
 
 En ja hoor ... in de klas maken we nog steeds hier en daar tijd voor een bewegingstussendoortje.
Tot groot jolijt van de leerlingen!
 
 
Donderdag deden we een mix van wiskunde en knutselen. We staken met z'n allen een heuse maquette van de klas in elkaar, wat een uitdaging! Nadat we samen de plattegrond van de klas bestudeerden, verdeelden we het werk. In groepjes werkten we elk aan een taak. Samen met de juf staken we vervolgens alles in elkaar. Na het maken van alle meubelen die in de klas moesten komen, mochten de verschillende groepjes hun stukjes in de maquette plaatsen. We bespraken uitvoerig. 'Hebben we dit wel goed gemaakt volgens de juiste afmetingen en verhoudingen van de echte klas?' De juf was aangenaam verrast door de originaliteit van alle groepjes. Ze slaagden er elk in om op hun eigen manier hun taakje te volbrengen. Een hels karwei, maar we zijn trots op het resultaat!





















 
Vrijdagnamiddag mochten we op het Activboard in de klas van juf Veerle de Franse woordenschat oefenen met spelletjes. Voor de leerlingen van klas 1Lb was het fijn om hun oude klasje nog eens terug te zien.
 
 
 
 
 
 
 In de les sociale vaardigheden was het tijd voor een nieuw dier: de wasbeer. Bij het begin van een nieuw diertje hangt de juf altijd uitspraken van het dier aan het bord. De leerlingen moeten goed nadenken: past deze uitspraak bij de goedgemutste wasbeer of de slechtgemutste wasbeer? Vervolgens komen ze vooraan om de passende smiley (een blij of boos gezichtje) op de kaart aan bord te kleven. Dan volgt een schriftelijke verwerking in het bundeltje.
 
 
 
 
Om af te sluiten enkele sfeerbeelden van de vier leerlingen uit onze klas die werden verkozen om deel te nemen aan de verkiezingen van de leerlingenraad: Lothar, Timmy, Tommy en Andrès. Ze werkten aan hun verkiezingsaffiche. Die affiches hangen nu te pronken aan de ramen van de derde klas van juf Nele zodat alle leerlingen op de speelplaats die kunnen zien.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen