vrijdag 9 november 2012

De eerste week na de herfstvakantie

In de klas vertellen we maandagochtend altijd over het weekend. Deze keer hadden de leerlingen wel heel veel te vertellen over de belevenissen in de herfstvakantie. De batterijen zijn volledig opgeladen om er opnieuw in te vliegen!

In taalbeschouwing leerden we deze week verder over zinnen. We onderzochten welke deeltjes (die niet noodzakelijk zijn voor de boodschap) we in zinnen kunnen weglaten. Eerst mochten we zelf zinnen samenstellen met verschillende zinsdelen. De juf stond er versteld van dat alle groepjes goede zinnen maakten!



Het nieuwe thema van taal gaat over beroepen. De leerlingen mochten in de les creatief schrijven zelf enkele raadseltjes maken waarin ze een beroep beschreven. Achteraf mocht elke leerling zijn of haar raadseltje aan de klas voorstellen en de andere leerlingen moesten raden. De leerlingen leken erg geïnspireerd door het beroep van hun mama of papa!


 

Twee nieuwe hoofdletters passeerden ook de revue: hoofdletter 'K' en 'H'. Het wordt toch telkens een beetje moeilijker hoor. Vooral de juiste schrijfrichting volgen, lijkt moeilijk.


Vanaf dit schooljaar is er geen klasdoorbrekend lezen meer, maar wel 'tutorlezen'. Om de twee weken lezen de kinderen een 25-tal minuutjes samen. Hiervoor worden ze onderverdeeld in groepen in verschillende lokalen. Deze keer werd er uitleg gegeven. Een leerling van het tweede leerjaar (tutee) leest telkens samen met een leerling van het vijfde leerjaar (tutor). De tutor houdt de boekjes bij en vult ook na elke sessie een logboekje aan. 


Een nieuwe maand, dus tijd voor een nieuw hoekenwerk!
In de taalhoek spelen we 'Het Grote Basisschoolspel'.
In de rekenhoek maken we blokkenbouwsels en oefenen we onze tafels verder in.

In de W.O.-hoek maken we een memory over ons W.O.-thema en schrijven we een griezelgedicht en -spreuk met behulp van enkele voorbeelden.
In de computerhoek zijn er 3 opdrachten: met spelletjes op internet de tafel van 2 inoefenen en optellen en aftrekken tot 20, het beluisteren van een verhaal en een spel met een cd-rom. Na een bepaalde tijd schuiven we door zodat we alle opdrachten eens kunnen uitproberen.



In rekenen gingen we verder met de leerstof voor de vakantie over getallen tot 100, maar deze keer gingen we al een stapje verder: ook optellen en aftrekken (met minstens één zuiver tiental) en de helft en het dubbel tot 100 kwamen aan bod. Dat bleek toch nog niet zo gemakkelijk te zijn, maar we blijven nog het hele schooljaar oefenen!










 Verder zagen we opnieuw een nieuwe maateenheid in meten en metend rekenen: de decimeter! We mochten deze keer ook zelf tekenopdrachten uitvoeren met lat en potlood. Nauwkeurigheid is hierbij heel belangrijk!





In meetkunde maakten we oefeningen met plaatsbepalende begrippen in de realiteit, op plattegrond en maquette.




Hoe kan het ook anders? We moesten natuurlijk ook de tafels van 1 en 2 verder inoefenen. (Maandag is het namelijk tijd voor de eerste tafeltoets!) Dan doen we met de cd, het spelletje 'tafelkampioen' en het spelletje 'rijtjes' waarin duo's het telkens tegen elkaar opnemen. De leerlingen krijgen drie kansen om het tafeldiploma te verdienen. Spannend!








In W.O. begonnen we een nieuw thema over de feesten in november. We leerden al over Halloween, Allerheiligen en Allerzielen. Er was weer veel tijd voor groepswerk. Bij Allerheiligen en Allerzielen gingen we het verhaal 'De kikker en het vogeltje' bekijken en beluisteren op het Activboard. Dat verhaaltje gaat over een vogeltje dat sterft. 
Volgende week gaan we verder met deze leerstof.




In W.O. kwam ook weer verkeer aan bod. De leerlingen werkten goed mee tijdens een les over verbodsborden en gevaarsborden . Wat is het toch fijn om zelf eens juf of meester te spelen!


In muzische opvoeding maakten we een griezel die we mochten bekleden met stukjes stof. Wat een uitdaging! 











De griezels van L2a toonden achteraf trots hun griezel!

In Frans maakten we oefeningen om de woordenschat beter te beheersen.




Vrijdagavond gaan heel wat leerlingen zingen voor Sint-Maartensavond. Op de speelplaats oefenden we het liedje met de hele school in. Het eerste leerjaar kwam het originele liedje nog eens zingen. Wat was dat genieten!




 Donderdag zagen we in kader van de axenroos (sociale vaardigheden) met de hele school twee filmpjes die wat meer uitleg gaven over de pauw en de wasbeer waarover we al leerden in de klas. Elke klas in de school heeft een diertje. Het tweede leerjaar is de havik en zorgde voor het beeldmateriaal van dat filmpje. We verlangen stiekem al tot ons filmpje getoond wordt!  Hieronder een link naar de filmpjes van de pauw en de wasbeer:

Naar goede gewoonte sloten we de week af met sociale vaardigheden. 
Vrijdag was het  tijd voor een nieuw diertje: de bever. 
Was de bever goedgemutst of slechtgemutst vandaag?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten