vrijdag 30 november 2012

Week 26 - 30 november

Zondag 25 november was Mathis jarig. Dit werd maandag uitgebreid gevierd in de klas. 
 Wat een pareltje! Bijna jammer om op te eten, maar toch lieten de leerlingen het zich smaken!

In wiskunde stonden er weer een heleboel zaken op het programma.
Een lesje over breuken: 1/10 is 1 van de 10 gelijke delen.






We leerden ook over even en oneven getallen.

We herhaalden verder optellingen en aftrekkingen tot 100 in de les, maar ook in de 5 van vandaag. 
Oefeningen van het type TE + TE = TE of TE - TE = TE zonder brug maken we op de volgende manier:
* Op getal 1 staat een sleutel, daar mag ik niet aan komen!
* Getal 2 splitsen we in tientallen (T) en eenheden (E), we doen eerst de tientallen erbij en dan pas de eenheden. Bij de aftrekkingen nemen we eerst de tientallen weg en dan pas de eenheden.
--> Dit schrijven we op met de lange rij: eerst de haakjes uitwerken!


Meetkunde: leren over plattegronden van blokkenbouwsels.





In een lesje spreken leerden we een vriendje via de telefoon uitnodigen voor een verjaardagsfeestje.






In W.O. zagen we dat het potje met tuinkers (van vorige week) met optimale groeivoorwaarden (lucht, licht en warmte) het best groeide. Al de leerlingen voorspelden het proefje juist! 

We begonnen ook een nieuw W.O.-thema. 
December is een maand vol feest, daarom begonnen we met het thema 'We vieren feest!'. 
Een lesje om het nieuwe thema in te leiden: in groepjes bespreken waaraan je denkt bij het woord 'feest'.



Deze week was natuurlijk ook DE week van het bezoek van Sinterklaas op onze school. We maakten eerst een brief gericht aan de Sint. Die postten we allemaal samen. Zouden we iets terug krijgen? Spannend!




  
 In ons W.O.-thema leerden we natuurlijk over het feest van Sinterklaas. 
De leerlingen werkten enthousiast mee aan alle opdrachten!
Statig rondlopen als Sinterklaas of handig kunstjes tonen zoals Zwarte Piet, 
dat kunnen de leerlingen van L2a als de beste!





In de klas op zoek naar kaartjes met daarop allerlei dingen die te maken hebben met Sinterklaas.












Welke typische gewoontes hebben wij rond de periode van Sinterklaas?



Kijken naar een aflevering van 'Dag Sinterklaasje' om de les af te sluiten.

Wat krijgen we van Sinterklaas vaak? Juist ja, speelgoed! 




In muzische vorming oefenden we deze week vooral het dansje van Sinterklaas in, maar we deden ook een les over muziek beluisteren. 'Muziek' is namelijk meer dan alleen maar liedjes zingen!
Eerst liet de juf allerlei verschillende muziekstukjes horen. Daarop moesten de leerlingen bewegen, aangepast aan de melodie, het ritme ... Daarvoor moesten we natuurlijk heel goed luisteren naar de muziek.





Daarna leerden we het verschil in muziek ervaren door goed te luisteren en de muziek weer te geven met potlood op papier.



Dan deden we hetzelfde, maar deze keer op plexiglas. De leerlingen mochten een stukje muziek beluisteren op de disc-man en ondertussen schilderen op het plexiglas. De andere leerlingen moesten raden naar welk stukje de leerlingen luisterden. Oortjes open dus!













Vrijdag was het eindelijk zover: het hoogtepunt van de week! 
Trots brachten de leerlingen het dansje van 'De Sinterklaaspolonaise'. 

Na al ons feestelijk bezoek aan Sinterklaas sloten we de week af met Franse les. Eerst herhaalden we ons thema 'Zoé est malade' met een liedje waarin we spelenderwijs de lichaamsdelen nog eens oefenden.


















Dan begonnen we een nieuwe thema 'Zoé chez Ada'. 
Zoals steeds vertelde de juf eerst het verhaal met Pistache en het grote prentenboek. Daarna leerden we over de woordenschat die past bij het verhaal.
Marte vond dat Pistache ook best wel eens op de foto mocht. Zo gezegd, zo gedaan!

Heel wat leerlingen zaten toch nog vol spanning van het bezoekje van Sinterklaas. Daarom sloten we af met relaxatie. De leerlingen lagen op de grond met ogen gesloten en luisterden naar rustige muziek tot ze volledig ontspannen en rustig waren, net als een echte poes van de axenroos!